Første styremøte for nytt styre i IK Junkeren

Tirsdag 26. mai ble det gjennomført styremøte i IK Junkeren

IK Junkeren  /  Nyheter

Møtet markerte starten på arbeidet for klubbens nye styre etter årsmøtet, og flere viktige saker knyttet til økonomi, klubbdrift, anleggsutvikling og framtidig organisering sto på agendaen.

Det nye styret består av:

  • Leder Hans Petter Horsgaard
  • Nestleder Camilla Arntzen-Rizzo
  • Styremedlemmer Jarle Neef, Alice Sivertsen, Benedikte Hokland Ottestad, Carl Erik Nyvold og Camilla Rodal
  • Varamedlemmer Bengt Mørkved og Thor Erik Pedersen

Styret samlet seg til sitt første møte med et tydelig fokus på å videreutvikle klubben både sportslig, organisatorisk og økonomisk, samtidig som man ønsker å være åpne om prosessene og beslutningene som tas i klubben.

Økonomi og likviditet høyt på agendaen

En stor del av møtet handlet om klubbens økonomi- og likviditetssituasjon. Styret fikk presentert oppdaterte prognoser og statusrapporter for både fotball- og håndballavdelingen.

Klubben ligger samlet sett an til et årsresultat omtrent i tråd med budsjett, med et forventet overskudd på rundt 37.000 kroner. Samtidig er det forskjeller mellom avdelingene. Fotballavdelingen har en positiv utvikling med høyere inntekter enn forventet, blant annet som følge av spillersalg og god aktivitet i klubben. Håndballavdelingen står derimot i en mer krevende økonomisk situasjon, dog er det positive pågående prosesser innen marked og aktivitet som kan forbedre situajsonen utover året.

Styret var tydelige på at det fortsatt er behov for tett oppfølging av økonomi og likviditet framover. Spesielt ble det understreket at håndballavdelingen har behov for tilførsel av frisk kapital, samtidig som klubben må jobbe videre med gode og bærekraftige løsninger rundt reisekostnader.

Samtidig kunne administrasjonen orientere om at IK Junkeren er klassifisert i grønn sone i Norges Fotballforbunds finansielle oppfølgingssystem. Dette betyr at klubben vurderes å ha tilfredsstillende økonomisk kontroll og gode nøkkeltall sammenlignet med lisenskravene fra NFF.

Overgang til nytt medlemssystem

En av sakene som skapte størst engasjement i møtet var planene om overgang til nytt medlemssystem.

Styret vedtok å gå videre med prosessen rundt overgang fra Spondklubb til Hoopit som klubbens nye medlemssystem og klubbadministrative løsning. Målet er å samle medlemsadministrasjon, økonomi, kommunikasjon og klubbdrift i én mer helhetlig plattform.

Bakgrunnen for saken er blant annet utfordringer med dagens medlemsregistrering og rapportering til NIF. Klubben opplever at flere administrative prosesser er fragmenterte og tidkrevende, og ønsker derfor en løsning som i større grad er tilpasset en større breddeklubb.

Hoopit ble presentert som et system som kan gi bedre oversikt over medlemmer, lag, økonomi og kommunikasjon, samtidig som det kan automatisere flere oppgaver som i dag krever mye manuelt arbeid.

Styret var samtidig opptatt av at overgangen må gjennomføres på en god måte. Det ble understreket at kommunikasjonen ut mot medlemmer, foresatte, trenere og lagledere blir viktig i overgangsfasen, og at klubben ønsker å lære av erfaringene til andre klubber som allerede benytter systemet.

Planen er at etablering og implementering skal starte i juni, med mål om oppstart før håndballsesongen.

Videre utvikling av Stordalen kunstgress

Styret fikk også en omfattende orientering om rehabiliteringen av Stordalen kunstgress og undervarmeprosjektet som pågår.

Prosjektet utvikler seg videre med flere forbedringer utover det som opprinnelig var planlagt. Blant annet flyttes eksisterende rør under banen for å sikre bedre driftssikkerhet i framtiden, og det etableres både nye ballfangernett og ny belysning rundt banen.

Klubben har vært tydelige overfor Bodø kommune på at man ønsker lysanlegg som tilfredsstiller kravene til spill i 2. og 3. divisjon, som tilsvarer 350 lux. Endelig avgjørelse om lysstyrke er ikke tatt av Bodø kommune. Det arbeides også videre med løsninger for innbytterbenker og resultattavle som tilfredsstiller kravene fra Norges Fotballforbund.

Styret fikk samtidig orientering at man prøver å komme i dialog med FK Bodø/Glimt rundt muligheten for å overta enkelte fasiliteter eller stadionutstyr når Glimt på sikt flytter til nytt stadionanlegg. Her ser klubben blant annet på muligheter knyttet til tribuner, kioskfasiliteter og annet relevant utstyr som kan gi nytt liv, og utvikle Stordalen til et mer moderne anlegg.

Selv om framdriftsplanen fortsatt tilsier ferdigstillelse i løpet av sommeren, ble det orientert om at værforhold og ekstraarbeid kan påvirke tidslinjen.

Arbeidsgruppe i gang med viktig utredningsarbeid

Styret fikk også orientering fra arbeidsgruppen som skal utrede framtidig organisering av klubbens fotball- og håndballaktivitet.

Arbeidsgruppen ble opprettet etter vedtak på ekstraordinært årsmøte, og skal vurdere hvordan klubben best kan sikre bærekraftig og langsiktig drift i framtiden. Arbeidet innebærer blant annet å se på muligheten for en framtidig deling av fotball- og håndballaktiviteten i to selvstendige klubber dersom dette vurderes som den beste løsningen.

Arbeidsgruppen gjennomførte sitt første møte 13. mai, og det ble rapportert om en positiv og konstruktiv start på arbeidet. Gruppen skal gjennomføre flere møter gjennom sommeren før endelig innstilling leveres innen 1. september.

Ønsker større åpenhet rundt styrearbeidet

IK Junkeren ønsker gjennom slike oppsummeringer å gi medlemmer, foresatte, frivillige og samarbeidspartnere større innblikk i hva som skjer i klubben og hvilke saker styret arbeider med.

Klubben mener åpenhet og informasjon er viktig både for tillit, engasjement og forståelse rundt de beslutningene som tas i en stor breddeklubb med mange aktiviteter, frivillige og medlemmer.

Det nye styret ser nå fram til videre arbeid gjennom sommeren og høsten, med mål om å videreutvikle IK Junkeren både sportslig, organisatorisk og sosialt.