Om Junkeren

Bilde
IK Junkeren ble stiftet i 1958 og har i dag ca. 800 aktive medlemmer. Klubben ønsker å være en utviklingsklubb som gir aktivitetstilbud til barn og unge i bydelen Rønvik. Vi tilbyr aktivitetene fotball og håndball. Vi har aktive lag helt opp til seniornivå med herrer fotball i nasjonal 3. divisjon Norsk-Tipping Ligaen og håndball damer i nasjonal 2. divisjon region nord.

IK Junkeren`s visjon:

Klubben for oss - klubben for meg

Det er viktig i IK Junkeren at ingen er større enn klubben, men personlighet og individualitet skal få utvikle seg og gi lagfølelsen en styrke som gjør at glede ved å utøve idrett blir det viktigste. Tilhørighet og glede gjør at vi med rak rygg kan si med stolthet er medlem av IK Junkeren.

Virksomhetside:

Vi kan, vi vil, vi tørr!

IK Junkeren skaper idrettsglede og utvikler forbilder gjennom godt samhold og satsing på både bredde og topp.

Våre verdier:

• Respekt
  • Artig
  • Målrettet

Respekt - Alle er like mye verdt og like viktige. Vi skal ha en positiv holdning til alle i klubben. Nivåforskjeller eller annen idrett gir bare bidrag til å yte mer på kamp og trening for IK Junkeren.

Artig - Alle skal til en hver tid ha det artig. Idretten skal drives med et ønske om å gjøre sitt beste, men en må ha humør og glede om man er tillitsvalgt eller utøver.

Målrettet - I trening og konkurranse har vi alle klare mål om å forbedre individet. Alle i klubben skal ha som formål å nå lenger og bidra til at fellesskapet blir bedre.

Junkerens historie

Håndball damer hadde i sin storhetstid på 1990-tallet, lag i eliteserien (Gildeserien) for damer. Laget spilte seg til eliteserien i 1994-95, ble nr. 4 i Gildeserien i de to følgende sesongene. Med telemarkingen Kare Geir Lio som trener og pådriver, hadde klubben flere kjente spillere i sine rekker (Lene Rantala, Tonje Sagstuen og Suzana Zulijani), og de rakk også å markere seg internasjonalt i daværende City Cup, med å beseire russiske Kuban Krasnodar i kvartfinale i 1996-97, men tapte senere semifinalen mot tyske Frankfurter Handball Club. Året etter var det danske Ikast som ble for sterke i kvartfinalen i City Cup.

Fotball herrene sin beste plassering gjennom tidene er andreplass i gamle 3. divisjon (nivå 3) på 1980-tallet. I nyere tid er beste plassering fjerdeplass i nasjonal serie som også regnes som en sportslig bedre serie enn den gamle 3. divisjon. I 2006 sesongen var Junkeren sammen med bydelsklubben Innstranden, Bodøs nest beste herre seniorlag med spill i 3. divisjon (nivå 4), men rykket senere ned til 4. divisjon. I 2010 vant Junkeren kretsmesterskapet i 4. divisjon og rykket dermed opp til den spissede versjonen av 3. divisjon foran 2011 sesongen. Hovedstyret mente dog at laget ikke hadde ressurser nok til å spille i landets fjerde øverste nivå og søkte om fritakelse fra opprykk. Forbundet godtok ikke forespørselen og Junkeren måtte spille i 3. divisjon i 2011. I 2012 var situasjonen en helt annen enn året før. Junkeren satser hardt med Tommy Hansen som hovedtrener og Ola Haldorsen som assistent. De gjorde ingen suksess i 3. divisjon i 2011, og endte opp på nedrykksposisjon. Men siden Landsås trakk seg fra sin 3. divisjonsplass ble det en plass ledig, og Junkeren tok denne. Kjente lokale og nasjonale navn som Ove Andreassen Mini Jakobsen og Runar Berg har tidligere spilt for IK Junkeren.